anjabauke.reismee.nl

Shanghai

Shanghai is met ruim 24 miljoen inwoners, de grootste en meest florerende stad in China. Gelegen aan de Huangpu Rivier, is de stad een onmisbare schakel in de overzeese handel.

Ons bezoek start met een flinke vertraging op de vlucht vanuit Chengdu. Pas rond 22:00u (12 November 2016) checken we in bijhet People's Square Youth Hostel. Het om de hoek gelegen People's Park zal onze vaste ontbijtplek blijken.

Op dag 1 slenteren we eerst door Nanjing Road; de enorme winkelstraat staat echter bekend om zijn indrukwekkende neonverlichte uitingen en dus besluiten we de ronde te voltooien in de avonduren. We nemen de metro naar Yu Garden en Yu Yuan Old Street, waar we er op de bazaar al gauw in slagen de laatste souvenirs te bemachtigen. Het prachtige theehuis in het midden van het Chinese kwartier is het oudste (en meeste bezochte) van China; daterend uit 1784. Zoals afgesproken, keren we in de avond terug naar Nanjing Road en dat blijkt een goede keuze; "Shanghai By Night" is een prachtig gezicht.

Shanghai is in tegenstelling tot Beijing veel toeristvriendelijker; men spreekt beter Engels (toegegeven, dat bespaart een hoop frustratie), het openbaar vervoer is uitstekend geregeld en het verkeer is een stuk kalmer (zonder dat oeverloze geclaxoneer), de luchtkwaliteit is ook beter, de meeste toiletten hebben een Westerse optie (ook dat is een opluchting) en het fluimen is hier minder gebruikelijk (smakelijk). Beijing was daarentegen veel interessanter vanwege de historische gebouwen, de Hutong wijken, onze dagelijkse ontdekkingsreis door de stad en daarmee de échte China-beleving.

14 november 2016 - De Bund Boulevard (langs de Huangpu Rivier), is dé plek om het aan de overkant gelegen Pudong, met de kenmerkende hoogbouw, zoals de Oriental Pearl TV -, de (aardbevingabsorberende) Shanghai - en Jin Mao Tower en het World Financial Center, te bewonderen. De Sightseeing Tunnel met tram laten we lopen, we nemen de voor ons inmiddels betrouwbare (en veel goedkopere) metro naar Pudong. Na twee weken rijst eten tijdens het Pandaproject (wat overigens zeker geen straf was, vanwege de heerlijke (en grote variatie in) bijgerechten), laten we de spaghetti in één van de luxere eetgelegenheden ons welbevallen. Daarna reizen we naar station Shanghai Circus World om tickets te halen voor de meest bezochte, al 11 jaar draaiende, must-see acrobatiekshow: ERA Intersection of Time. We beleven een fantastische avond, waarin vooral de afsluitende motorenact veel indruk maakt.

Dag 3 begint met het trekken van een plan bij het ontbijt in People's Park. We kiezen voor een bezoek aan de Jade Boeddha Tempel; een moderne tempel (opgericht in 1882 - Qing Dynastie) waar de vanuit Birma door de monnik Huigen meegenomen, zittende, 3 ton wegende Boeddha, naast inmiddels vele andere sculpturen te bewonderen valt. De middag besteden we in het luxe winkel- en uitgaansgebied Xintiandi, waarvanuit we, na de lunch (Sushi) te voet terugkeren naar het hostel. Hoe anders dan een bezoek aan Shanghai afsluiten dan met een romantisch, nachtelijk bezoek aan The Bund; de nu verlichte wolkenkrabbers aan de overzijde vormen een prachtig plaatje... dat schieten we snel, om daarna vooral te genieten van het uitzicht en onze China-reis nog even te laten bezinken. Op de terugweg maken we ons schuldig aan een bezoekje aan M&M's World.

15 November 2016 - We maken ons op voor de reis naar Laos. We slapen wat langer om daarna onze backpacks geheel opnieuw in te pakken; de vele souvenirs moeten er nu immers ook bij. Rond het middaguur checken we uit op People's Square en nemen we de metro naar Pudong National Airport (de reis neemt meer dan een uur in beslag). Een shuttlebus pikt ons op van het vliegveld en brengt ons naar het nabijgelegen Chang Chun Yuan Business Hotel om de laatste, korte nacht door te brengen alvorens we China achter ons laten.

Mam Annie

Verslag net gelezen,dit is vast de reis van jullie leven,wat een belevenis.geniet er van.liefs van mij.

Ans meerts

Prachtig verhaal en mooie foto's.dank je wel

@nk3

Ouwe strúners!! ;)

Dat is een heleboel sight-seeing in een korte tijd, wauw zeg! Fijn dat jullie China op een relaxtere wijze hebben kunnen afsluiten hihi. Dan waardeer je luxe weer zoals het hoort :p En pastaaaaaaa. All you can eat sushiiiii!

Best indrukwekkend, al die lichtjes. Zouden ze daar ook lichtvervuiling hebben?....

En wow, nu alweer voorbij China. Dat is snel gegaan! Op naar de warmte :) Geniet van Laos!!

Liefs!