anjabauke.reismee.nl

Ya'an

Het Pandaproject start op maandagochtend met ontbijt (rijstsoep en dumplings) en een bezoek aan de Chengdu Research Base of Giant Panda Breeding. Na de lunch gaan we, samen met nog twee andere vrijwilligers, via Kuan Zhai Lane (waar wij al zijn geweest) naar People's Park om op een drukbezet terras een paar koppen thee te nuttigen. Tian Fu Square is de laatste stop alvorens we worden getrakteerd op een traditioneel "Hotpot"-diner; een soort fondue, waarbij je stukjes vlees of groente laat koken in een ontzettend hete (als in pittige) soep... wat ons Kaaskoppen natuurlijk doet zweten vanuit alle hoeken en gaten. Een afsluitend potje poolbiljart beëindigt ons verblijf in het Mrs. Panda hostel te Chengdu.

1 November 2016 - Het is opnieuw een lange reis naar de Bifengxia Panda Base ten Noorden van Ya'an: 4 uren verdeeld over 3 verschillende bussen en krappe busjes. Eén van de vrijwilligers, Erich uit Mexico, heeft meer bagage meegenomen dan hij kan tillen (waaronder een fiets!). Daarop had men niet gerekend en hij blijft eerst noodgedwongen achter. Maar rond het middaguur is iedereen dan toch gearriveerd in het Spring Forest Motel.

Na de lunch gaan we naar het vrijwilligerscentrum op de Pandabasis om het uniform te passen en onze toegangspassen (voor het park en de bus) op te halen. Daarna onderwerpen we ons aan een wandeltocht langs diverse watervallen in de Bifengxia-kloof. We lopen iets verder dan de bedoeling was en als we vervolgens midden op de berg uitkomen en de busstop niet kunnen vinden, zijn we enigszins in paniek... Met hulp van Stella (onze begeleidster namens organisatie The Green Lion) vinden we de weg terug. Moe en verkleumd zoeken we na het avondeten gauw douche en bed op.

Het Pandaproject start de volgende ochtend dan echt! Om 08:40u zijn we present en krijgen elk een eigen panda toegewezen. Bauke mag de komende twee weken voor An'an (wat zonneschijn betekent) zorgen. Hij, An'an, is 8 jaar oud en weegt 130 kg. Anja heeft de zorg over Le Sheng (gelukkig leven); een oude lieve oma van 17 jaar en 116 kg. In het wild worden / werden panda's ongeveer 20 jaar oud, in gevangenenschap kan dat oplopen tot 30.

De dagelijkse routine start met het schoonmaken van het buitenverblijf (grote restanten bamboe samenbinden, poep scheppen en aanvegen), dan wordt het binnenverblijf aangepakt (poep scheppen, schoonspuiten en droogtrekken). Ook wordt nieuw bamboe gevoerd, waarbij wij de dikke stammen eerst hapklaar maken door ze met hoge snelheid op de grond te rammen, waardoor ze splijten.

Om 11:20u is de eerste voeding: pandacake (een samenstelling van met name rijst en bonen - 450gr. voor An'an en 200gr. voor Le Sheng, die op dieet is) en een wortel. Indien nodig wordt bamboe toegevoegd.

Voor de gezamenlijke lunch keren we terug naar het hostel, waarna om 13:40u dezelfde voeding volgt als in de ochtend.

Om 15:30u is de laatste voeding, waarbij de wortel wordt vervangen door een appel, oud bamboe wordt opgeruimd en een flinke dosis nieuw bamboe wordt gevoerd.

De ochtendroutine duurt hooguit 1,5 uur, de voedingen steeds zo'n 20 minuten, inclusief opruimen en aanvegen... we hebben dus veel vrije tijd en ondanks onze vraag naar meer werk, is men zeer terughoudend en standvastig in wat men vrijwilligers wil laten doen. Ook ons verzoek om in het weekend te willen werken wordt afgewezen. Ook de keepers werken op vastgestelde tijden (en spelen tussendoor een spelletje op de computer), dus waarschijnlijk is er gewoon niet meer te doen.

De avond start met het maken van (vegetarische) dumplings voor het diner en na het eten leren we Mahjong spelen (dat geenszins lijkt op het online spel dat wij kennen).

In de daaropvolgende dagen mogen we zelf de voedingen gereed maken en onze panda's ook zelfstandig voeren.

4 November 2016 - Als we onze werkdag afsluiten, staat om 17:00u een les Kalligrafie op het programma. Stella leert ons onze namen, die van onze panda's en nog wat woorden op traditionele wijze te schrijven in Chinese tekens. Na het diner krijgen we ook nog een taalles Mandarijn, waarbij we leren om ons voor te stellen en krijgen we wat woorden en zinnen mee die we als handvatten kunnen gebruiken tijdens onze reis (zoals: "niet pittig" en "geen vlees"). Met een spel Mahjong sluiten we de inburgeringsdag af.

Op zaterdag 5 November 2016 bezoeken we de Grand (of Giant) Buddha in Leshan; een 71 meter hoge, uit een klif gehakte, uitbeelding van de bodhisattva Maitreya, gebouwd tussen 713 - 803 (Tang Dynastie). Het is veruit het grootste pre-moderne beeldhouwwerk ter wereld.

Als we, na 2 uren wachten, een goede blik hebben kunnen werpen op het indrukwekkende beeld, bezoeken we ook nog even de nabijgelegen Wuyou Tempel en de Mahao Cave Tombes.

Om 16:00u staat onze privé taxi klaar bij de Oostuitgang van het gebied en na een tweeëneenhalfuur durende rit, schuiven we meteen aan voor het diner in Bifengxia.

Mam

Wat weer een mooi verslag, konden we maar even stiekem mee kijken, we wensen jullie nog heel veel panda plezier.????????liefs uit wierum. ????????

Mam

?? Foutje.????

AnKe & KeEs

Helloooo Mister Kuperus en Ms Boonstra!

Het is maar goed dat je in Nederland een beetje hebt geoefend met pittig eten Anja ;)

Aaaaah wat een poezelige pandaaaaaa's!!! Jullie nieuwe matties, wat bijzonder zeg :) En Le Sheng op dieet haha, geweldig.

Vet cool!! Gaan jullie mij Mahjong leren als jullie weer terug zijn? :D

Weer allemaal nieuwe ervaringen zo te lezen en nuttig om een beetje Mandarijn te leren. Vast bruikbaar in jullie verdere reis!
Genietse van de tweede Panda week!

Liefs!!

Paps

Wat een mooi verhaal. Bij het lezen geeft het een gevoel of ik het ook mee maak. Veel liefs en plezier duifjes.